W latach 1940–1941 Niemcy kilkanaście kilometrów od Jasła wybudowali schron kolejowy oraz chroniące go pięć schronów, a także zaplecze gospodarcze w postaci schronu - maszynowni. Główna część tej fortyfikacji, czyli schron kolejowy ma długość 382, a szerokość 14 metrów. Wszystkie fortyfikacje były żelbetowe, a grubość muru schronu kolejowego wahała się od 2 do 4,5 metra. Na kilka tygodni przed realizacją planu „Barbarossa”, w dniach 27–28 sierpnia 1941 roku, w schronie doszło do spotkania Adolfa Hitlera z przywódcą faszystowskich Włoch Mussolinim. W roku 1944 będący w odwrocie Wehrmacht nie bronił zespołu schronów. Po wojnie mimo wytycznych radzieckiego Sztabu Generalnego nie zniszczono fortyfikacji. Do wykorzystania schronów przymierzał się Narodowy Bank Polski, w końcu jednak przejęła je Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna w Stępinie, która urządziła w nim pieczarkarnię.
Fot. archiwum UG Frysztak (2) Materiał udostępniony przez redakatora naczelnego Skarby Podkarpackie Wyświetl większą mapę
|